oleh: acik_yarn Bubur Asyura

No picture

resepi bonda ku tercheenta..sedapnyaaa mak masak..


Created on : 29-01-2007

Print

E-mail kepada teman

Tulis Laporan




Share


Bahan-bahan ( sekeluarga boleh makan, 10 Muharam kan Hari Asyura )

  • 2 cawan beras
  • sebiji santan kelapa(1/3 santan pekat dan 2/3 santan cair)
  • 2 biji bawang kecil
  • 1 inci halia
  • garam secukup rasa
  • **bahan untuk perencah(di tabur atas bubur)
  • 10 biji bawang kecil(dimayang)
  • 2 genggam kacang tanah
  • 5 ketul ayam, ambik bahagian byk isi
  • 5 batang daun sup
  • 3 biji telur ayam(digoreng dadar dan dihiris nipis))

Cara-cara

  1. Masak beras dengan ukuran air 3 kali ganda dari biasa. Biarkan hingga semua nasi bertukar jadi bubur.Kacau seberapa kerap yang mungkin untuk mengelakkan hangit.
  2. Masukkan bawang kecil yang telah dimayang dan halia ke dalam periuk.
  3. Masukkan garam apabila perlu dan rasa.
  4. Bila semua nasi dah jadi bubur, masukkan santan cair dan kacau.Kemudian masukkan santan pekat dan kacau lagi sampai jadi bubur yang sedap.
  5. ** bahan untuk perencah(ditabur)
  6. Buat bawang goreng sendiri, lebih harum. Caranya, bawang kecil yang telah di mayang tadi di gaul dengan tepung gandum hingga agak-agak rata. JANGAN LETAK AIR !! Goreng dgn api kecil.Bila sudah kekuningan, angkat.
  7. Goreng ayam, siat isi dagingnya
  8. Kacang tanah digoreng
  9. daun sup di ricih
  10. ** Cara untuk menghidang
  11. Tuang bubur dalam mangkuk, tabur daging ayam yang telah disiat tadi, kacang tanah, bawang goreng, telur goreng dan daun sup. Sedap dimakan masa suam-suam kuku. Errmmm..sedap..

Tag

bubur


Laporan Masakan Bergambar (0)


Komentar (23)

29-01-2007, zai_aa komentar :

balik kerja petg ni nak masak bubur asyura


31-01-2007, minami133 komentar :

lain negeri, lain bubur asyura nyer.. tak pernah lg mkn bubur asyura mcm nih,..


31-01-2007, ena_sakinah komentar :

emm..blom penah dgr le bubur asyura pkai beras,1st time dgr...cm sedp je...tringin nk cuba!


31-01-2007, umi_e komentar :

ini cara kami buat bubur asyura... ujung minggu ni boleh buat ;) - baru je makan hari ahad baru ni sempena 10 Muharam hehehehehe


01-02-2007, Mat Gebu komentar :

Kalau kat tempat mat ada juga org campur pucuk paku dalam bbur asyura nie.


05-02-2007, nordinj komentar :

Gula tak masuk ke?? Biasanya saya taruk Gula Melaka + Gula Pasir secukup rasa. TQ


05-02-2007, nordinj komentar :

Lagi satu untuk menambahkan kesedapannya kami masukkan Daging yang dihiris halus. Sedap Ooooo......


09-02-2007, miza komentar :

cikmat,kalu kat tpt miza yg ltk pucuk paku tu bubur lambuk.biasa bubur asyura kita ltk kcg mrh, jgung, ubi keledek,daging/ayam dan byk lglah bhn2nya


13-02-2007, yana komentar :

waaa.. ringkasnya bubur asyura ni. kalau kat kelantan mcm2 kami campur... kat kelantan biasanya guna banyak rempah ratus. sama cam miza ckp, kami jg letakkan jgung, ubi keledek,daging/ayam, kacang hijau, beras tu satu kemestian.


14-02-2007, miza komentar :

yelah yana baru mingu lpas buat asyura kat umah metua miza 8 kawah penat betoi tp seronok gotong royong mcm tu satu hari suntuk kena cuci kawah lagi..


17-06-2008, afong komentar :

belum penah lg makan bubur asyura ne, skrg ne tengah memilih2 resepi bubur asyura ne. klu kawan2 ada resepi bubur asyura baik punya bagi lah ya


06-01-2009, fairuz_zan komentar :

esok 10 muharram..baru jumpa resepi bubur asyura. Ada satu ni aje kat myresepi..tq acik


06-01-2009, fairuz_zan komentar :

miza blh bagi resepi bubur asyura yg miza buat..teringin nak makan yg mcm miza cakap tu..mmg sedap


09-01-2010, putri ann komentar :

biasanya ni bubur dr kwsn selatan,masa sy kt utm dorg wt bubr asyura nth jd apa nth. dalah pekat.nk telan pn x boleh. kata kwn2 ni erea pantai timur punye stail. barulah tau. kt malaysiakan pelbagai negeri yg berlainan cr masakannya.


09-12-2010, annour komentar :

bubur asyura dari negeri mana ni?lum pernah mkn asyura macam ni lg la..


10-12-2010, young tau fo komentar :

tk perlu tumis ea bahan2 tu semua


16-12-2010, norkhairi komentar :

macam masak bubur nasi aje..


16-12-2010, zurein1 komentar :

yg cam kue 2, kcg2 byk 2 xd ke


17-12-2010, lizasy komentar :

sy nk tnye cam mane nk w bubur asyura yang manis ala@ puding 2..


13-01-2011, kakbesah komentar :

ya,akak pun teringin nk tau resepi bubur asyura yg mcm puding, manis, boleh dipotong,warne gelap,macam2 benda ada dlmnya,daging,jagung,kacang2, dll.sedaap.kawan akak bawa dari terengganu....


11-02-2011, emylda komentar :

nape bhn2 ckit je?slalu tgk mcm bnyk je bhn2 nye...


06-03-2011, bozu komentar :

sape de resepi yg mcm yana ckp 2,share la resepi ye..bubur asyura yg de rmpah.jgung,bwrna klbu.


08-06-2011, pucuk putat komentar :

bubur asyura yang manis,kaler kelabu dan banyak kekacang tu yg sebelah pantai timur.. tak pakai beras...pakai tepung kalau tak silap..kene kacau dari cair sampai pekat...cam dodol..nnti kalu p.p dapat resipi tu p.p share...


Untuk posting komentar, perlu login terlebih dahulu