oleh: kak fida ♥Tom Yam Paste™

Pes_tom_yam_siap

Buatan sendiri.Belajar dgn jiran ,orang thai...


Created on : 27-12-2008

Print

E-mail kepada teman

Tulis Laporan




Share


Bahan-bahan ( 2 mangkuk lauk )

  • 35 tangkai lada kering - dicuci dan toskan
  • 12 ulas bawang putih*
  • 25 ulas bawang kecil*
  • 2-3 sb gula melaka*
  • 3 sb sos ikan*
  • 1/2 cawan minyak makan*(guna minyak lebihan goreng cili kering)
  • sedikit air utk mengisar bahan*
  • Bahan2 tambahan untuk masakan tom yam :-
  • serai,lengkuas,daun limau,limau kasturi atau air asam,cili padi,garam,gula dan perasa jika suka

Cara-cara

  1. Pes_tom_yam_cili_goreng
    Panaskan minyak makan dlm kuali dan goreng cili kering sebentar.Jangan hangus nanti pes jadi pahit.
  2. Pes_tom_yam_d__kisar
    Kisar cili kering goreng bersama kesemua bahan2 yang bertanda * hingga halus.
  3. Pes_tom_yam_d__tumis
    Tuangkan bahan kisar ke dalam kuali dan masak hingga mendidih dan kering sedikit.Matikan api.
  4. Sejukkan pes dan simpan di dalam bekas kedap udara dan gunakan bila perlu.Pes akan lebih tahan lama jika disimpan di dalam peti ais.
  5. Sos_ikan
    ***Ini gambar sos ikan yg akak gunakan.Pastinya halal.


Laporan Masakan Bergambar (0)


Komentar (26)

27-12-2008, maksu om komentar :

Salam kak fida,bagus gak dapat wat paste sndri,slama ni guna kiub o paste kat kdai je..kuat sgt bau limau purutnya..tak bape suka.Klu dah buat sndri boleh adjust..TQ. Nak tumpang ty,mcm mana kak fida buat sampai 2,3 tag utk 1 resipi.Maksu ni lomah ckit bab2 ni..help!


27-12-2008, kak fida komentar :

maksu,akak tk faham lah...2,3 tag 1 resipi tu ...cam mane?


27-12-2008, maksu om komentar :

ala...kan kak fida taip kat colum tag di bawah tu..ada paste, ada tomyam n ada masakan thailand.Itu le maksud maksu..


27-12-2008, kak fida komentar :

ooooh...itu...alaa...akak taip tomyam pas tu bubuh tanda koma(,) taip pulak masakan thailand bubuh tanda koma lagi... dan taip pulak paste... tapi yg kite taip kt tag tu mesti ade kene mengene dgn resipi kite lah ....jgn kite taip sayur ke ikan ke yg tk de kene mengena dgn pes tu....haaa...cam tu ler...heeee....:)...


27-12-2008, maksu om komentar :

TQ kak fida,ilmu tu sgt berguna wat maksu.TQ


27-12-2008, kak fida komentar :

trima kasih jugak buat maksu..same2 lah kite berkongsi ilmu yer....lupe nk jwb komen pertama maksu...heee...pes tomyam ni mcm sambal asas jer...bhn2 tambahan yg akak dh catit boleh di bubuh banyak mane yg kite nk dlm masakan kite....jadi ikut selera lah yer maksu....tq....


27-12-2008, MasDiana komentar :

Kak Fida, respi tomyam putih takde ke? satu lagi kak Fida, boleh tak request sambal gesek orang singapore tu..teringat nk makan, tp jauh ler nk g spore...pleaseee!!


27-12-2008, kak fida komentar :

salam MasDiana,resipi tomyam putih akak tk de lah tapi setau akak klau tomyam putih cume tambah susu cair atau santan untuk menjadikan kuah dn tk pyh gune cili kering jika suke....alamaak...sambal gesekk...akak cmpur sdra-mare,ipar-duai ramai tapi tk pernh tau pasal sambal gesek ni....sori lah bnyk2 yer MasDiana...akak tk der resipinye lah... :(...tapi insya'Allah akak cube tanye2 kwn2 akak pulak...tapi jgn mengharap dulu yer...ckp2...MasDiana biase mkn,agak2 mcm mane ghuper smbl gesek tu yer?.. hehee...akak tanye balek pulak.... heee :D


27-12-2008, Lady80 komentar :

:P


28-12-2008, dayang_jack komentar :

salam k.fida n MasDiana...sori dyg masuk mencelah...hehe. sb dyg ni pun penggemar masakan Thailand so nk share le sikit resepi tomyam bersantan/tomyam putih ni. btl kata k.fida tu, resepi tom yum ni kene pakai samada santan @ susu cair, lengkuas muda, bwg putih, bwg merah, serai, cili padi, daun limau purut, sos ikan, jus limau nipis serta lauk kegemaran. tu je tp klu nk tmbh ape2 pun bleh ikut selera masing2 cume bhn2 td tu kira bhn2 basic dierlah.


28-12-2008, suebs74 komentar :

salam k fida.. saya ni br nk blajar memasak.. nak tanya.. bhn2 tambahan tu kita tambah masa kita memasak tomyam kan? bukan masa wat pes ni kan.. heheh.. mekasih kak fida..


28-12-2008, kak fida komentar :

salam dayang,trima kasih atas penerangan dayang....boleh jadi panduan pd sesape yg nk buat tomyam ni.....


28-12-2008, kak fida komentar :

salam suebs74....betol tu...bhn2 tambahan yg akak catit tu bubuh mase kite nk msk lauk tomyam...tapi bnyk mane ikut selera lah yer,pes tomyam tu cume asasnye saje.....atau suebs boleh ikut panduan yg dayang_jack beri kt komen atas tu...pas tu msk sedap2 tau,jgn tk msk...heheee....tq....:D


28-12-2008, dayang_jack komentar :

same2 kak fida....ala, sebut psl tomyam ni tringin le plak nk mkn tom yum pla tp x terbuat lg...heheh


30-12-2008, azanie komentar :

salam kak fida, terima kasih berkongsi resepi tomyam ni. teringin nak makan tomyam tapi jauh di perantauan. suka sgt dpt resepi paste tomyam ni. lepas ni hari2 pun boleh masak tomyam.


30-12-2008, kak fida komentar :

salam jugak buat azanie....klau cukup bahan2 tambahan utk mskn tomyam seperti yg akak catit,barulah terasa tomyamnye.... slmt mencube azanie...tq...


31-12-2008, suebs74 komentar :

okeh kak fida.. ni semangat nak memasak nih..hehehe.. dah boring makan kat kedai hari2.. lagi satu.. leh kak fida tulis jenama sos ikan yang kak fida guna tuh.. banyak sgt kat pasaraya, takut tersalah pilih yg x sedap pulak.. thanks k fida..


31-12-2008, kak fida komentar :

slmt memasak ye suebs...ye lah dlm gmbr tu tk brape jelas jenama sos ikan...akak gune FLYING MAN BRAND Fish Sauce....alaaaa...cap budak terbang tuuu....heheee....ade tanda halal tauuu....heee...slmt mencarik ye....dan slmt menyambut Tahun Baru...tq... :D


01-01-2009, suebs74 komentar :

tq k fida.. azam tahun baru sue ialah nak cuba sediakan seberapa banyak hidangan yangada kat site ni ..hehhe.. slamat thn baru :p


01-01-2009, kak fida komentar :

same2 tq sue...hrp2 akan truskan azam sue yer semuga akan tersaji menu yg berbeza setiap hari..... :)


09-11-2009, cthafizah komentar :

salam, kak fida.. Paste ni tahan lama tak? time kasih for the resipi... :)


09-10-2010, Zieys Abady komentar :

Akum kak fida...Nk tnya skit la...Utk paste ne,bleh tk sya blend terus serai,lengkuas,halia n daun limau purut?N tumis bsma cmpuran cili kisar.N klu xde mnyak ikan ok tak?


09-10-2010, kak fida komentar :

w'slm Zieys Abady..biasenye sup tom yam ni jernih jer...tapi klau nk dikisar bhn2 yg disebut ape slhnye mncube...sos ikan mmng slh satu bhn perase utama dlm rcp msakn thai tapi klau tkde sos ikan boleh jugak ikut selere yer... :) to cthafizah..komen anda dh terjwb dlm care2 step 4..ma'af akak lmbt jwb komen... :)


09-10-2010, Zieys Abady komentar :

Tq kak fida coz tlg jwp soalan sy...Sy nk try buat.Bknnya apa,nk wat stok utk msk nasi goreng tomyam.Biasa pes adabi yg kta bli,suma dh ada.Jdi nk wat paste sndri.Tq utk jwpannya n tq utk resepiny.Syg kak fida sgt2...


24-10-2010, Zieys Abady komentar :

Akum kak fida.Tq rspinya ye.Tdi sy buat g utk kali ke 2...Sy blend ja suma;serai,lengkuas,daun limau purut n bhn2 lain.P sy x pkai pun mnyak ikan.Rsa mcm asam pedas skit.Rupanya tramatlh lama tggu dia jdi pes.Sy msk 2jam stgh dgn api kcil ja.Tq ye kak fida,sy n suami doakan mudah2an kak fida murah rzki.Dh bnyk rspi kak fida sy cuba.Halalkn ye...


24-10-2010, Zieys Abady komentar :

Akum kak fida.Tq rspinya ye.Tdi sy buat g utk kali ke 2...Sy blend ja suma;serai,lengkuas,daun limau purut n bhn2 lain.P sy x pkai pun mnyak ikan.Rsa mcm asam pedas skit.Rupanya tramatlh lama tggu dia jdi pes.Sy msk 2jam stgh dgn api kcil ja.Tq ye kak fida,sy n suami doakan mudah2an kak fida murah rzki.Dh bnyk rspi kak fida sy cuba.Halalkn ye...


Untuk posting komentar, perlu login terlebih dahulu